Děti v prostředí internetu

Přežijí naše děti bez úhony v nebezpečném prostředí internetu? Téměř dvě třetiny dětí dříve nebo později neodolají některé z hrozeb digitálního světa a budou muset řešit větší či menší následky svých nedostatečných digitálních kompetencí v oblasti kybernetické bezpečnosti. Ukázal to nedávný průzkum národního informačního systému WASET pro ECDL, kterého se zúčastnilo 2 274 osob ve věku do 18 let. Zdrojová data jsou za poslední tři roky. 

Z detailních výsledků praktických, mezinárodně standardizovaných certifikačních zkoušek ECDL, zejména z oblasti kybernetické bezpečnosti (modul M12 Cyber Security), mimo jiné vyplývá, že:

31,5 % mladých lidí ve věku do 18 let nedokáže nastavit nebo bezpečně používat webový prohlížeč,

28 % mladých lidí neví, jak správně naložit s nakaženými nebo podezřelými soubory,

25,7 % mladých lidí podceňuje bezpečnostní pravidla pro připojování do počítačových sítí,

15,8 % mladých uživatelů digitálních technologií buď špatně nebo vůbec nezálohuje svá data,

15,5 % mladých lidí podceňuje svoji osobní bezpečnost a

7 % nedodržuje elementární pravidla pro tvorbu a používání hesel.

„Pokud chceme odpovědět na úvodní otázku, pak podle principů konceptu ECDL a všech dostupných dat z ECDL zkoušek můžeme kvalifikovaně odhadnout, že se to pravděpodobně nepovede téměř dvou třetinám mladých lidí. K tomu, aby člověk odolal kybernetickým hrozbám, nestačí jen umět vytvořit bezpečné heslo nebo vědět, jak funguje phishing. Uživatel digitálních technologií toho musí vědět a umět poněkud více, a to nejen v oblasti kybernetické bezpečnosti“, vysvětluje Jiří Chábera, ředitel ECDL Czech Republic.

„Všeobecně rozšířená představa, že dnešní mladá generace je digitálně gramotná, protože se denně rutinně pohybuje na internetu, je mýtus. Tento fenomén má celosvětový rozměr, a dokonce i své jméno. Říká se mu Digital Native Fallacy“, dodává profesorka Olga Štěpánková, předsedkyně České společnosti pro kybernetiku a informatiku.

Zdroj: ČSKI Foto: pixabay.com

Napsat komentář

YouTube player