Počet datových schránek na českém trhu se sice kvůli covidovým omezením od začátku roku zdvojnásobil a stále stoupá, spolu s nimi se však množí výhrady proti jejich uživatelským funkcím. Lidé si nejvíce stěžují na obtížné přepínání mezi schránkami i na to, že po devadesáti dnech o doručené zprávy přijdou. Vyplynulo to z uživatelského průzkumu společnosti Atlas Software, která se specializuje na vývoj softwarových řešení. Na základě požadavků uživatelů vyvinula společnost aplikaci Chytrá datovka, která tyto problémy řeší. Aktuálně si ji mohou uživatelé vyzkoušet 30 dnů zdarma.
Podle průzkumu se s uživatelským prostředím trápí více než 80 % klientů z celkových více než 200 dotazovaných. Pro uživatele je nejčastěji příliš složité a nepřehledné. “Lidé jsou z online světa zvyklí využívat funkcí e-mailových schránek, s nimiž pracují prakticky denně, a nepřehledné prostředí datových schránek je tak pro ně často matoucí. Podle odpovědí by ocenili intuitivnější prostředí, jaké znají z MS Outlooku nebo G-mailu,” informuje ředitel společnosti Atlas Software Michal Kocanda.
Lidem chybí archivace zpráv a nemožnost jednoduše přepínat mezi schránkami. Ačkoli datové schránky výrazně zjednodušují komunikaci s úřady, lidem se s nimi často nepracuje příliš pohodlně. Stěžují si hlavně na nepřehlednost uživatelského rozhraní a chybějící funkce. “Stává se mi, že se překliknu, a potom je pro mě složité krok vrátit nebo přesně dohledat to, jakou chybu jsem udělal,” uvádí v dotazníku například jeden z respondentů.
Uživatelé si také stěžují na přijímaní zpráv. V běžné datové schránce se totiž zpráva po otevření okamžitě stává přijatou a začíná běžet lhůta na jejich vyřízení, stejně jako u úředních dopisů doručovaných do vlastních rukou. “Ve čtvrtek a v pátek datovou schránku moc nechci otevírat. Běžela by tam potom ta lhůta přes víkend. Ale co mi přišlo, bych potřebovala vědět,” uvedla další z dotazovaných jeden z nejčastěji zmiňovaných problémů.
Většina respondentů má problém s archivací zpráv. “Téměř 70 % klientů samosprávy a více než 75 % firemních klientů deklaruje, že si zprávy pro archivaci tisknou nebo bez většího systému ukládají do úložiště v PC, protože se po 90 dnech smažou,” upozorňuje Kocanda, což podle něj nejen zpomaluje celkový proces digitalizace, ale pracovníkům zároveň komplikuje a znepřehledňuje práci, významný je i dopad na životní prostředí, které by právě digitalizace měla šetřit.
Dalším častým problémem je také přepínání mezi datovými schránkami u uživatelů, kteří jich spravují více najednou a kteří se tak musejí pokaždé odhlašovat a přihlašovat opakovaně znovu.
Práce s datovou schránkou se v aplikaci podobá běžnému emailu.
Vývojáři aplikace řešili i problém zobrazení hlaviček zpráv, které v něžných datovkách není možné a nebo přeposílání na e-mail a chybějící pokročilé vyhledávání. “Produkt je nastaven na míru menším firmám, podnikatelům i samosprávě. Mohou si ho jednoduše zřídit online a vyřešit problematické aspekty, jako nemožnost delegace oprávnění, 90denní archivace zpráv a další bolesti datových schránek. Práce je nyní efektivnější, rychlejší přehlednější,” dodává Kocanda.
Zdroj: Radim Hruška, Narrative Media s.r.o. Foto: pixabay.com

Autor není stálým členem redakce a jeho příspěvky jste již v minulosti mohli najít např. v našem předchozím projektu Prasklá moucha. Externí spolupráce také zahrnuje osoby, které poskytnou své autorské dílo na základě jednorázové domluvy a nemají v plánu přispívat pravidelně. Články pod tímto označením nejsou redakčně dodatečně upravovány ani kráceny a jsou zveřejněny v původním formátu, není-li dohodnuto jinak. Může se také jednat o obsah, který byl převzat z jiného webu s laskavým svolením autora.