QR kód slaví 25 let!

QR kód bude zřejmě většina z vás nejen znát, ale také ho aktivně používat. Letos už je to neuvěřitelných 25 let, co se tento čtvercový kód stal součástí našich životů v online světě! Slovní spojení Quick Response, tedy rychlá odezva, přestavuje nositele informace a také slouží pro automatizovaný sběr dat.

V roce 1994 použily poprvé QR kód japonské automobilky a za 25 let své existence se rozšířil do celého světa. Je využíván především k platební a identifikačním účelům. QR technologie pomalu nahrazuje také čárové kódy, oproti kterým má řadu výhod.

Kromě toho, že QR kódy zvládnou obsáhnout větší množství dat, jejich načtení je podstatně rychlejší a zároveň nevyžadují žádné speciální zařízení k tomuto účelů – stačí mobilní telefon s foťákem. A právě díky těmto praktickým vlastnostem nepřestávají být QR kódy u spotřebitelů tak oblíbené. Úhrada faktury nebo účet v restauraci? I to je s QR kódem hračka! 

Tento malý zázrak obsahuje 100x více informací než klasický čárový kód a díky tomu je velmi snadné sdílet data nejrůznějšího charakteru – od chráněných údajů (např. během přihlašování), až po GPS souřadnice, nebo třeba události v kalendáři, URL adresu apod. QR kód zvládne až 4 296 znaků textu nebo 7 089 číslic! 

Novější chytré telefony již dokonce disponují vestavěnou čtečkou QR kódů a tak není nutné stahovat aplikace třetích stran. Internetové bankovnictví v mobilu pak zvládne s QR kódem rovněž pracovat a okamžitě vytvoří příkaz k úhradě dané částky. V oblasti bezkontaktních transakcí je proto o tuto platební metodu stále větší zájem. 

Další výhodu, kterou je potřeba u QR kódu zmínit, je možnost jeho načítání ze všech stran – správně se totiž zobrazí i pokud fotíte třeba vzhůru nohama. Problém nevzniká ani ve chvíli, kdy je podklad kódu pomačkaný, případně natržený – většina čteček si s těmito defekty hravě poradí. 

Zajímavosti o QR kódu

Za vznikem dvojrozměrného QR kódu stáli v roce 1994 dva japonští vynálezci Takayuki Nagaya a Masahiro Hara, kteří chtěli původně pouze nahradit čárové kódy něčím modernějším. Jejich záměrem bylo využití této nové metody v automobilovém průmyslu. Díky velkorysosti japonské společnosti Denso Wave Inc., která poskytla licenci k bezplatnému používání, má technologii k dispozici úplně každý.

QR kódy mohou být i barevné a jejich součástí tak může být např. logo firmy. 

Někteří odvážlivci si QR kódy nechávají dokonce vytetovat a není tajemstvím, že je můžeme najít i na některých náhrobcích. Ano, abychom o nebožtíkovi věděli co nejvíce. 

Zdroj: vlastní, Živě.cz Foto: Pixabay.com, vlastní

Jak se ti líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: / 5. Celkem hlasů:

Zatím nikdo nehodnotil.

Komentujte

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaš