
Certifikát Udržitelný e-shop získalo za rok 161 e-shopů. Projekt, který slaví rok od svého spuštění, vznikl v partnerství Heureky, Komerční banky, společnosti Visa a Asociace společenské odpovědnosti. Z bezmála tisícovky kandidátů vzešlo 161 e-shopů s platným certifikátem Udržitelný e-shop. Po roce fungování prošel dotazník ve spolupráci s CEMS (Community of European Management Schools) důkladnou revizí. Udržitelnost je pro zákazníky stále důležitější, a tak se v příštím roce plánuje rozšíření projektu i do dalších zemí.
S blížícím se výročím prošel projekt komplexním zhodnocením ze strany partnerů i některých e-shopů. “Jednou z klíčových změn projektu je revize celého dotazníku, na které jsme spolupracovali s mezinárodním magisterským programem v rámci CEMS, který se mimo jiné věnuje právě řešení reálných projektů v oblasti udržitelnosti. Naším cílem bylo zajistit větší rovnováhu mezi jednotlivými pilíři ESG (environmental, social, governance). Dotazník má teď váhu i na mezinárodní úrovni a rámcově odpovídá budoucím kritériím v CSRD směrnicích,” vysvětluje Markéta Chaloupková, lídr projektu Udržitelný e-shop. Nový dotazník už je aktivní, a tak nové e-shopy ale i ty, kterým po roce vyprší platnost certifikátu, budou vyplňovat jeho novou verzi.
Nová směrnice CSRD o nefinančním reportování vejde dle současných předpokladů pro největší korporace v platnost už v roce 2024, a postupně se bude vztahovat na velkou část firem. Dá se očekávat, že řada dalších firem se bude chtít na ESG kritéria adaptovat v předstihu, protože nefinanční reporting jim může pomoci v dalším rozvoj jejich byznysu. Jeho výsledky mohou být důležité například pro velké odběratele, kteří si podle nich budou schopni dopočítat svoji uhlíkovou stopu. “Díky zapojení do projektu Udržitelný e-shop a vyplnění dotazníku si mohou e-shopy vyzkoušet, co je čeká a jak na tom jsou z hlediska udržitelnosti,” dodává Chaloupková.
Nejčastější prohřešky? Udržitelnost není “jen” ekologie a také neznalost dodavatelů
Jedním z nejčastějších mýtů o udržitelnosti mezi e-shopy a veřejnou populací je, že udržitelnost je “jen” ekologie a využívání recyklovaného papíru. “Jednou z věcí, kterou se snažíme trh dlouhodobě edukovat je, že udržitelnost je komplexní soubor aktivit. Od používání ekologických materiálů při výrobě produktu a při jeho balení, přes odpovědné chování k zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům i různým komunitám až po ekologickou logistiku,” vysvětluje Markéta Chaloupková. Obecně je dost často problém i to, že firmy neznají svůj dodavatelský řetězec. “Většina firem se omezuje na měření udržitelnosti jen u sebe a svého fungování, ale nejsou schopni říct nic o svých dodavatelích, například odkud pochází suroviny, za jakých podmínek produkt vznikl, způsob přepravy a podobně. To je ale něco, s čím bude do budoucna počítat i evropská směrnice a je proto dobré, být na to připraven,” podotýká Markéta Chaloupková.
Zdroj: Adéla Berková Foto: pixabay.com

Autor není stálým členem redakce a jeho příspěvky jste již v minulosti mohli najít např. v našem předchozím projektu Prasklá moucha. Externí spolupráce také zahrnuje osoby, které poskytnou své autorské dílo na základě jednorázové domluvy a nemají v plánu přispívat pravidelně. Články pod tímto označením nejsou redakčně dodatečně upravovány ani kráceny a jsou zveřejněny v původním formátu, není-li dohodnuto jinak. Může se také jednat o obsah, který byl převzat z jiného webu s laskavým svolením autora.