Nepít alkohol je normální!

Kampaň, která má název Nepít je normální, se snaží, prostřednictvím televizních spotů, upozornit na rizika alkoholu. Stojí za ní úřad vlády, ministerstvo zdravotnictví, Všeobecná zdravotní pojišťovna a Česká televize. Na tiskové konferenci (video níže) zaznělo, že kampaň mimo jiné vyvrací některé nebezpečné mýty a ministr zdravotnictví Adam Vojtěch připomněl, že jeho resort připravuje také návrh na regulaci reklamy na alkohol. 

Podle Vojtěcha kampaň především sděluje, že pití alkoholu by mělo být spíše výjimečné, ale rozhodně ne běžnou součástí života. Ministr dále uvedl, že velkým problémem v České republice je vnímání alkoholu jako každodenní aktivitu, která nepředstavuje pro konzumenty žádné riziko. 

Statistiky bohužel nejsou příznivé – mezi dospělými u nás pije rizikově 900.000 lidí a 600.000 potom každý den. Náklady spojené s následky pití alkoholu převyšují 59 miliard korun ročně, upozornil Vojtěch. V této částce je nejen financování léčby závislosti a nemocí, ale také trestné činy, nebo třeba dopravní nehody způsobené pod vlivem alkoholu. 

Režisérky Rozálie Kohooutová a Sofie Šustková ve svých televizních spotech cílí především na těhotné ženy, dospělé i rodiče nezletilých dětí. V Česku je průměrný věk, kdy děti poprvé ochutnají alkohol, 12 let a často se tak stává přímo v rodinách. Inspiraci během přípravy spotů nacházely obě filmařky v reklamách na alkoholické nápoje, navozující zdání pohody a úspěchu. Jejich pojetí však ústí do dramat, které má na svědomí alkohol. 

Televizní spoty by měly vést diváky k zamyšlení, jak moc se pití oddávají oni sami. Přidávají informaci o tísňové lince pro alkoholiky a jejich příbuzné. Zároveň se snaží varovat před některými mýty a nepravdami, jako například, že mírné popíjení alkoholu v těhotenství neškodí. 

Nový návrh zákona na regulaci reklamy na alkohol, který připravuje Ministerstvo zdravotnictví, by měl v budoucnu prezentovat alkohol v reklamě pouze jako produkt, bez přítomnosti lidí. Tento návrh by pak měl být hotový do konce roku. Poslanci také projednají daňový balíček, jehož součástí je vyšší zdanění tvrdého alkoholu. 

Alkohol vede nebo přispívá k rozvoji zhruba 250 různých nemocí – například cukrovky, poškození jater nebo onkologických onemocnění. Michal Miovský z Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze proto oceňuje také přístup kampaně, upozorňující i na problémy, které sužují lidi předtím, než se stanou závislými; O negativním dopadu na mezilidské vztahy nemluvě. 

Televizní spoty, které stály 600.000 korun, bude Česká televize vysílat do konce listopadu a v plánu je jejich využití také na internetu. Společně s Francií je Česko na druhém místě v žebříčku spotřeby alkoholu mezi zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a roční spotřeba čistého lihu na osobu činí 11,7 litru.

Zdroj: ČTK, YouTube Foto: Pixabay.com

Jak se ti líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: 0 / 5. Celkem hlasů: 0

Zatím nikdo nehodnotil.

Komentujte

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaš