Načítám ...

Hangar 13: Vývojáři Mafie s českými kořeny

Hangar 13 je americké vývojářské herní studio, které proslulo zejména prací na sérii Mafia. Ačkoliv vzniklo v Kalifornii, studio má výrazné české kořeny – velká část týmu sídlí v Brně a navazuje na odkaz legendárního tuzemského studia Illusion Softworks. V tomto článku se podíváme na historii Hangaru 13, jeho české zastoupení, přehled dosavadních herních titulů i na nejnovější dění okolo hry Mafia: The Old Country (v češtině Mafia: Domovina), která vyšla 8. srpna 2025.

Historie studia Hangar 13

Studio Hangar 13 bylo založeno 4. prosince 2014 v Novatu v Kalifornii jako dceřiná společnost vydavatelství 2K Games. U jeho zrodu stál Haden Blackman, veterán herního průmyslu a bývalý kreativní ředitel LucasArts, který se stal šéfem studia. Hangar 13 od počátku vznikalo s ambicí tvořit velké AAA tituly a vsadilo na silné příběhy a filmovou prezentaci, což se promítlo hned do prvního projektu.

Debutovou hrou studia se stala Mafia III, která vyšla 7. října 2016. Tento třetí díl známé gangsterské ságy přesunul děj do roku 1968 do fiktivního jižanského města New Bordeaux. Na vývoji Mafia III se podílelo i české studio 2K Czech, tvůrce předchozích dvou dílů série. Hra nabídla nové postavy (hlavním hrdinou je veterán z Vietnamu Lincoln Clay) a odvážně se pustila do témat rasismu a organizovaného zločinu v 60. letech. Po vydání ovšem Mafia III sklidila smíšené recenze – kritici chválili silný příběh, postavy a temnější tón vyprávění, naopak kritizovali repetitivní náplň misí a technické nedostatky. Přesto hra zaznamenala výjimečný komerční úspěch: už během prvního týdne se prodalo (respektive distributorům dodalo) kolem 4,5 milionu kopií, čímž Mafia III vytvořila nový prodejní rekord vydavatele 2K . Do března 2020 přesáhly celosvětové prodeje Mafia III hranici 7 milionů kusů, což překonalo očekávání vydavatele.

Roku 2017 došlo k zásadní organizační změně – dosavadní české studio 2K Czech bylo integrováno do struktur Hangaru 13. Vývojářský tým v Praze se oficiálně spojil s Hangarem 13 a brněnská pobočka nadále fungovala pod názvem 2K Czech jako součást Hangaru 13 . Tím se studio rozrostlo o české pobočky v Praze a Brně a získalo pevné zázemí v České republice. Následně Hangar 13 pokračoval v rozšiřování – v roce 2018 byla otevřena další pobočka v britském Brightonu, kterou vede Nick Baynes. Ten se později stal i globálním šéfem celého studia, zvláště poté, co zakladatel Haden Blackman v květnu 2022 Hangar 13 opustil.

V mezidobí studio zvažovalo různé nové projekty. Krátce po vydání Mafia III došlo v roce 2018 k propouštění části zaměstnanců, když se uzavřely práce na dosavadním projektu. Hangar 13 experimentoval s novými nápady – např. prototyp hudební akční hry – a pracoval i na zcela nové značce, kódově nazývané Volt, která však byla koncem roku 2021 zrušena mateřskou firmou Take-Two po proinvestování přes 50 milionů dolarů. Navzdory těmto nezdarům se Hangar 13 udržel a přenesl svou pozornost zpět k osvědčeným sériím i novým výzvám. Roku 2020 studio připravilo návrat ke svým kořenům v podobě modernizované trilogie Mafia a v dalších letech dokonce vstoupilo i do žánru sportovních her (viz níže). Od roku 2022 stojí v čele Hangaru 13 již zmíněný Nick Baynes, pod jehož vedením studio pracovalo paralelně na novém díle série Mafia i na dalším projektu.

České kořeny a brněnské zastoupení

Hangar 13 má výraznou českou stopu díky začlenění týmu někdejšího studia 2K Czech. Příběh české větve sahá až do roku 1997, kdy dvojice brněnských vývojářů (Petr Vochozka a Jan Kudera) založila Illusion Softworks – firmu, jež se proslavila legendární první Mafií v roce 2002 . Illusion Softworks (autoři i dalších hitů jako Hidden & Dangerous či Vietcong) se v letech 2008–2009 stali součástí vydavatelství 2K a přejmenovali se na 2K Czech. Právě 2K Czech se podílelo na vývoji Mafia III a v roce 2017 došlo ke zmíněnému sloučení s Hangarem 13. Tím byla česká vývojářská tradice pevně včleněna do globálního týmu Hangar 13.

Brněnské studio Hangar 13 dnes představuje významnou část celého podniku. V Brně se nachází jedno z hlavních vývojových center – právě zde pracuje značná část programátorů, designérů, grafiků, animátorů i producentů Hangaru 13. Na rozdíl od menší pražské kanceláře zastřešuje brněnský tým kompletní vývojářské role a disponuje například i vlastním motion capture studiem. Podle údajů z roku 2020 zaměstnával Hangar 13 (resp. stále právně existující entita 2K Czech) v Brně okolo 170 lidí a dalších cca 20 v Praze. Zhruba 80 % brněnských pracovníků tvoří Češi (nepočítaje blízké Slováky), zbytek pak zahraniční odborníci – tým je tedy z větší části domácí, ale postupně se internacionalizuje. Oficiálním komunikačním jazykem ve firmě je angličtina, přestože český vliv je nepřehlédnutelný.

Vedením brněnské pobočky (dříve 2K Czech) byl pověřen Roman Hladík, veterán série Mafia, který v Illusion Softworks začínal jako výtvarník a podílel se na Mafii II i III (u těchto dílů působil jako art director). Právě Roman Hladík v srpnu 2022 potvrdil v rozhovoru k 20. výročí Mafie, že Hangar 13 již pracuje na nové hře Mafia, byť tehdy zdůraznil, že na výsledek si fanoušci ještě několik let počkají. Čeští vývojáři tedy hrají klíčovou roli v pokračování oblíbené „Mafie“ dodnes.

Český vliv je patrný i v cílení her pro domácí publikum. Například Mafia: Definitive Edition (remake prvního dílu z roku 2020) i nejnovější Mafia: The Old Country vyšly s kompletní českou lokalizací včetně dabingu, což není u AAA her samozřejmostí. První Mafia z roku 2002 se proslavila právě vynikajícím českým dabingem a Hangar 13 na tuto tradici navazuje – český jazyk je ve hrách studia samozřejmě hned vedle angličtiny, němčiny či francouzštiny. Na autentičnost si Hangar 13 potrpí obecně: u aktuálního titulu z prostředí Sicílie dokonce přidal sicilské dialektové znění, aby hra působila věrohodně. Čeští fanoušci pak mohou být hrdí, že nemalá část světa Mafie vzniká právě v Brně!

2016 – Mafia III (PC/PS4/XONE) | Akční adventura v otevřeném světě zasazená do New Bordeaux roku 1968. Hangar 13 debutoval tímto třetím dílem série Mafia, který nabídl strhující příběh veterána Lincolna Claye a odvážně vykreslil rasové napětí v USA 60. let. Recenze byly smíšené – chválu získal příběh a postavy, kritiku repetitivní hratelnost a technické chyby. Komerčně však hra uspěla rekordním startem (4,5 milionu kopií první týden) a do 2020 prodala přes 7 milionů kusů. | NAŠE RECENZE ZDE 

2020 – Mafia: Definitive Edition (PC/PS4/XONE) | Kompletní remake legendární první Mafie z roku 2002. Vytvořen byl na moderním enginu studiem Hangar 13 jako součást kolekce Mafia: Trilogy. Hra si zachovala atmosféru 30. let v Lost Heaven a rozšířila příběhové scény. Přijetí bylo převážně pozitivní – remake dosáhl průměrného skóre 78/100 na Metacritic, což svědčí o kladném ohlasu u fanoušků i kritiků (oceňovali věrnost předloze i moderní audiovizuální zpracování). | NAŠE RECENZE ZDE

2020 – Mafia: Trilogy (PC/PS4/XONE) | Kompletní trilogie Mafia vydaná 25. září 2020 . Balíček obsahoval výše zmíněný remake prvního dílu, remasterovanou verzi Mafia II a tzv. definitivní edici Mafia III se všemi DLC. V rámci trilogie byl remake prvního dílu nejzásadnějším novým obsahem, zatímco Mafia II: Definitive Edition byla remasterem (ve spolupráci s d3t) a Mafia III dostala kompletní edici s přídavky. Trilogy znovu oživila zájem o celou ságu – do roku 2020 série Mafia celkově prodala už přes 15 milionů kopií.

2024 – TopSpin 2K25 (PC/PS4/PS5/XONE/XSX) | Realistický tenisový simulátor a první sportovní hra v portfoliu Hangar 13. Jde o obnovení populární série Top Spin po 10 leté pauze – titul vyšel 26. dubna 2024. Vývoj byl svěřen primárně české pobočce Hangaru 13, což dokládá pestrost schopností brněnského týmu. Hra nabízí oficiální turnaje i slavné tenisty (např. Federer, Williamsová) a běží na enginu Unreal. Kritiky obdržela smíšené – ocenily realistickou hratelnost, ale poukazovaly na jistou zastaralost některých mechanik. Přesto TopSpin 2K25 ukázal, že Hangar 13 dokáže uspět i mimo žánr akčních adventur.

2025 – Mafia: The Old Country (Domovina) (PC/PS5/XSX) | Nejnovější počin Hangaru 13 a čtvrtý hlavní díl série Mafia. Vyšel 8. srpna 2025. Děj je zasazen na Sicílii na počátku 20. století a hra tak funguje jako dějový prequel k původní Mafii – odehrává se desítky let před událostmi prvního dílu. Hráč sleduje osudy mladého Enza Favary zapojeného do vzestupu a pádu fiktivní zločinecké rodiny Dona Torrisiho. The Old Country se vrací ke stylu klasické Mafie – nabízí lineárnější, silně příběhovou kampaň v kinematografickém pojetí namísto plně otevřeného sandboxu. Hra byla přijata velmi příznivě – kritici chválí podmanivý příběh, dobře napsané postavy a detailní dobovou atmosféru Sicílie, byť poukazují na jisté zastaralé herní mechanismy. Jde o úspěšný návrat série ke kořenům pod taktovkou Hangaru 13.

Aktuální dění: Mafia IV alias The Old Country

Nejvýznamnější událostí kolem Hangaru 13 je v současnosti vydání zmíněné Mafie: The Old Country, kterou aktuálně hrajeme také v naší redakci. Na vývoji tohoto titulu studio pracovalo v posledních letech poté, co jej oficiálně potvrdilo v roce 2022 při 20. výročí série. Tvůrci v čele s Hangen 13 (nyní pod vedením Nicka Baynese) si dali za cíl vrátit Mafii ke kořenům, tedy k silnému lineárnímu příběhu po vzoru prvního dílu. Zároveň šlo o první hru série vyvíjenou na moderním Unreal Engine 5, což přineslo výrazné vylepšení grafické věrnosti oproti předchozím dílům. Při tvorbě Hangar 13 dbal na historickou autentičnost – děj zasazený na Sicílii kolem roku 1905 těží z reálií zrodu sicilské mafie a studio dokonce ve spolupráci s italskými odborníky zapracovalo sicilské dialekty do dialogů.

Hra Mafia: The Old Country byla poprvé představena teaserem na akci Gamescom Opening Night Live v srpnu 2024 a plnohodnotný trailer byl odhalen na The Game Awards v prosinci 2024 . Vydána byla celosvětově 8. 8. 2025 na PC a nové konzole, tedy necelých pět let po předchozím remaku. The Old Country představuje v rámci série unikát zasazením do evropského prostředí a do velmi rané doby – hráči navštíví fiktivní sicilské městečko San Celeste (známé i z flashbacku v Mafii II) a sledují zrod gangsterů, kteří později ovlivní podsvětí i za oceánem. Tím hra dějově předchází všechna dosavadní pokračování. Pro dlouholeté fanoušky jde o fascinující rozšíření lore Mafie, zatímco novým hráčům nabízí uzavřený příběh ve stylu „kmotrovské“ ságy.

Mafia: The Old Country si po vydání vede dobře. Recenzenti oceňují, že Hangar 13 dokázal navázat na ducha prvních dílů – příběh Enza Favary je podán filmově a emotivně, prostředí Sicílie je živé a detailní a celkově hra působí jako důstojný návrat legendární značky. Kritika padla pouze na některé zastaralé prvky hratelnosti či menší technické mouchy, které ale zásadně nekazí silný zážitek. Agregátor Metacritic eviduje „obecně příznivé“ skóre recenzí a například server GameSpot vyzdvihl krásné zpracování historické Sicílie a postav, i když upozornil na jednodušší herní mechaniky. Hangar 13 tak tímto titulem potvrdil svou pověst špičkových vypravěčů a zároveň ukázal, že synergie amerického a českého talentu může přinést světově úspěšnou hru.

Hangar 13 dnes představuje pozoruhodný příklad globálního herního studia s českým srdcem. Od kalifornských počátků přes brněnskou kreativitu až po britské posily, dokázal tým překonat různé výzvy a vytvořit hry, které oslovily miliony hráčů. S návratem Mafie ke kořenům v The Old Country studio vstoupilo do nové kapitoly – ať už půjde o další mafiózní ságu nebo úplně jiný projekt, fanoušci her od Hangaru 13 mohou do budoucna hledět s opatrným optimismem. Jak ukazuje úspěch aktuální Mafie, kombinace silného příběhu a mezinárodní spolupráce se vyplácí. Studio Hangar 13 tak nadále zůstává jedním z mostů mezi českým a světovým herním průmyslem, který nese odkaz českých vývojářů do globálních herních hitů.

Zdroj: Wikipedia – Hangar 13 (video game developer), IGN – Mafia III Review, Gamespot – Mafia: The Old Country review, Vortex.cz – Rozhovor s Romanem Hladíkem (20 let Mafie), Games.cz – Mafia: The Old Country představení, Hrej.cz – Preview Mafia: The Old Country, 2K Games – oficiální tiskové zprávy a materiály, Metacritic – hodnocení her Hangar 13 Foto: Hangar 13, Illusion Softworks, 2K Facebook

Napsat komentář

YouTube player