Udržitelnost MMORPG her

Když v roce 2004 vyšla jedna z prvních MMORPG her World Of Warcraft, místo na disku vašeho počítače, které zabírala, bylo okolo 4GB. Aktuálně má „wowko“ 62.3 GB. Co do velikosti je jasné, že se za dobu své existence hra znatelně rozrostla. Samozřejmě, že nový grafický kabát si také vybral svoji daň v celkovém objemu dat, ale jisté je, že obsah hry zkrátka každoročně bobtnal s novými datadisky a aktualizacemi. Co z toho po sedmnácti letech vyplývá pro hráče, kromě větších požadavků na úložiště? 

Především je třeba si uvědomit, že s přibývajícím obsahem a zvyšující se maximální úrovní, které mohou vaše postavy dosáhnout, dochází také k rozšíření herní doby. Čím vyšší level, tím delší čas pro jeho dosažení – to není z dlouhodobého hlediska udržitelný model a pokud by průběžně nedocházelo k úpravě rychlosti levelování, bylo by nemožné dostat se na poslední úroveň a tzv. „end game content“ v nějakém přijatelném čase. 

Blizzard ve svém online světě Warcraftu dokonce přistoupil k možnosti přímé aktivace levelu 100, aby jste nemuseli s každou novou postavou procházet celým procesem levelování. Sedmý datadisk Battle For Azeroth sice posunul poslední úroveň na číslo 120, ale poslední rozšíření Shadowlands snížilo maximální level na 60. Hotovým postavám se navíc snížila úroveň na 50, aby bylo možno dosáhnout nového cíle. 

Jiná MMORPG hra, o které se na našich stránkách také průběžně zmiňuji, The Elder Scrolls Online zase progres levelování rozdělila na tzv. champions body a běžné levely. Úroveň champions bodů je přitom sdílená na všech vytvořených postavách (aktuálně je maximální úroveň, která umožňuje rozdělování schopností, na čísle 810). Běžných levelů je potom 50. Pro snadnější dosažení nové úrovně ale můžete použít časově omezený zkušenostní svitek, který zvyšuje rychlost získávání XP bodů o 50 nebo dokonce o 100 procent. 

Jenomže regulováním dosažení maximální úrovně časová náročnost rozsáhlých MMORPG her zdaleka nekončí! Je třeba si uvědomit, že se ve hře nachází také příběhová linie, vyžadující splnění nemalého množství hlavních úkolů a často ještě většího počtu úkolů vedlejších, kterým naštěstí tolik pozornosti věnovat nemusíte. Z pohledu každoročního rozšíření je jasné, že zvládnout plnohodnotně projít základní obsah hry bude pro úplně nové hráče stále obtížnějším úkolem. A slovem plnohodnotně myslím zejména čtení všech dialogů a popisu jednotlivých úkolů, nikoliv jejich automatické odklikávání. 

Pro ty, kteří jsou ve hře od jejího začátku je bezesporu důležité, aby měli neustále nějakou motivaci u svého oblíbeného titulu zůstávat a tak jsou nové datadisky opravdu nutností. Z pohledu začínajících hráčů však mohou zaběhnuté MMORPG hry představovat časově nepřekonatelnou výzvu, do které se pustí jen někdo, kdo v životě nemusí dělat nic moc dalšího. Je jasné, že se bude s přibývajícím časem, kdy takový titul existuje na trhu, situace pro nové hráče ještě zhoršovat. Kladu si proto otázku, jak tenhle nekonečný trend vlastně může dopadnout? Jak budou vývojáři řešit obrovské množství obsahu, který může mít nakonec význam jen pro základnu dlouhodobých hráčů? A budou ještě obrovské herní online světy atraktivní pro nově příchozí? 

Rychlejší zvyšování úrovně sice může vyřešit problém s dostupností finálního obsahu pro postavy na maximálním levelu, ale to, jak se hráči vypořádají s rozsahem herního příběhu, zůstává záhadou. V současné době to bezesporu nebude tak velký problém jako za dalších pět až deset let existence těchto her, které už nebude možné plnohodnotně zvládnout, nebo si je přinejmenším užít. 

V případě The Elder Scrolls Online můžete začít s jakýmkoliv datadiskem a nemusíte se prokousávat všemi rozšířeními postupně. Některé příběhy proto můžete zcela vynechat a věnovat se pouze tomu, co vás aktuálně nejvíce zajímá. To je pravděpodobně cesta, jak situaci vyřešit. Na druhou stranu vás může mrzet, že nemáte prostor dostat se úplně ke všemu, pokud si vás hra získá. Taková už je zkrátka daň za její hraní. 

Věnovat se MMORPG žánru je samo o sobě běh na velmi dlouhou trať a pochopitelně hrozí i to, že vás nový obsah ve starých kulisách přestane oslovovat tak jako na začátku. Pokud jste však zvyklí ve svém oblíbeném herním dobrodružství pokračovat, je tato kategorie her nedílnou součástí vašeho virtuálního života. Osobně už jsem prošel několika hrami tohoto typu od zmiňovaného World Of Warcraft, přes Lord Of The Rings Online, až ke hře, ve které jsem zatím vydržel nejdéle – The Elder Scrolls Online. Jedno vím ale jistě, do nového MMORPG světa se už pouštět nehodlám. Musel bych kvůli němu opustit ten stávající, protože na všechno jednoduše nezbývá čas. Jsou tu i singleplayeorvé tituly, které vyžadují moji pozornost! 

Jaký je váš názor na obrovské online světy? Máte nějakou zkušenost s dlouhodobým hraním nějaké konkrétní hry? Napište pod článek do komentářů, protože váš názor nás zajímá! 

Zdroj: vlastní Foto: vlastní

Jak se Vám líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: 5 / 5. Celkem hlasů: 1

Zatím nikdo nehodnotil.

Napsat komentář