Red Dead Redemption 2


Red Dead Redemption 2 pro mě osobně znamená hned dvě velké herní premiéry. Tou první je nákup ultimátní edice hry, protože dosud jsem podobnou verzi žádného produktu nevlastnil, zejména z ekonomických důvodů. Za druhou premiéru potom považuji hraní druhého dílu Red Dead Redemption bez aktivní minimapy, kterou jsem během hry téměř vůbec nepostrádal. Ba naopak, uvítal jsem čistý obraz bez rušivých elementů s velkým nadšením!

Bez minimapy to jde!

Úvodem bych tedy rád podotkl, že si tato hra vysloveně říká o to, abyste si ji užili zcela jinak, než jak může být obvyklé. Je sice pravda, že jsem si minimapu občas na chvilku zobrazil, abych se ujistil, že cválám správným směrem, ale většinu času jsem se obešel bez ní. Myslím, že právě tento způsob hraní dodává atmosféře a prostředí ještě větší uvěřitelnost a můj mimořádně silný zážitek z Divokého západu tak ještě umocnil.

Jak se ovšem dalo očekávat, multiplayerová stránka hry: Red Dead Online je bez minimapy vyloženě o hubu. Již v úterý 27. listopadu jsem si mohl právě online aktivity vyzkoušet (Xbox uživatelé s digitální kopií si museli od původního termínu spuštění ještě pár hodin počkat, než tým vývojářů opravil chybu zabraňující přihlášení na servery).  V místech, kde se zahajují hlavní online mise, byla většinou největší koncentrace hráčů (rozmezí je 1 -32), takže se často stávalo, že jsem byl prostřílen ze všech stran ještě dříve, než jsem vůbec stačil zahájit dialog pro spuštění nové mise. Vědět, kde se kdo nachází je v tomto případě klíčové a minimapu zkrátka potřebujete.

Ale Red Dead Online bych si dovolil hodnotit a rozebírat v samostatném článku, protože dnes bych se rád věnoval hře pro jednoho hráče, která svým zpracováním nepřipomíná umělecké dílo, ale uměleckým dílem bezesporu je.

Příroda a lov

Ve hře Red Dead Redemption 2 se skvěle doplňují všechny aspekty tohoto audiovizuálního díla, ať už jsou na první pohled zřejmé nebo je vnímáte postupně. Čeho jsem si nejdříve všiml já? Asi nikoho nepřekvapí, když prozradím, že to byla nádherná grafika a úžasně propracovaná krajina Divokého západu! Něčím tak detailním a graficky působivým je vysloveně rozkoší procházet! A vizuální orgie často neberou konce, protože mapa je opravdu velká a všechno působí věrohodně! Nuance ve změnách počasí i denní doby jsou dech beroucí!

Příroda zde žije vlastním životem a jednotlivé ekosystémy mají své specifické obyvatele a projevy. Zvířata se tu, podobně jako ve skutečném světě, chovají dle svých instinktů a pudů. Predátoři neohroženě loví tam, kde větří kořist a nebojí se zaútočit i na vás, pokud se objevíte v jejich blízkosti. Herní průvodce dokonce uvádí, že je v Red Dead Redemption 2 přes 200 druhů zvířat. A jak už možná víte, každé je možno ulovit a nějakým způsobem zpracovat.

Byla by fatální chyba vývojářů, kdyby tuhle jedinečnou pestrost celého prostředí nezúročili také jiným způsobem, než jako nádhernou kulisu pro příběh hlavního hrdiny a jeho kumpánů. Proto se pár chytrých hlav ve studiu Rockstar dalo dohromady a připravili nám vskutku mimořádný lovecký zážitek. Nejprve hráč musí získat znalosti o jednotlivých zvířátkách, čehož dosáhne tak, že bude průběžně studovat každý druh. K tomu dobře poslouží dalekohled, díky kterému lze pozorovat tvory ve volné přírodě, aniž by došlo k jejich vyplašení.

Samotné studium zvířátka probíhá tak, že podržením tlačítka v průběhu jeho sledování (musí být stále zaměřeno), získáte nejprve informaci o jeho názvu, pohlaví a odemknete si zároveň podrobnější popis v herní encyklopedii. Tam pak naleznete informace týkající se nejčastějšího výskytu zvířete a především doporučeného způsobu lovu. Na veverku jistě nepůjdete s odstřelovací puškou a bizona asi těžko skolíte lukem a malými šípy. Tedy pokud nechcete být lovcem, který se může chlubit jen nevalnými trofejemi.

Rozlišují se sice jen tři kvality zvířat i materiálů, které z nich můžete získat, ale díky tomu jsem  neměl nikdy pocit, že bych jen „něco někde lovil“. Už během pozorování je vidět, v jakém stavu zviřátko je a např. jak kvalitní kůži z něj, za předpokladu, že použijete odpovídající zbraň a také náboje, můžete dostat. POOR – jedna hvězdička u názvu zvířete, GOOD – dvě hvězdičky a PERFCET – tři hvězdičky u názvu. V praxi je tento systém velmi srozumitelný a jakkoliv se teď může jeho popis jevit zbytečně komplikovaný, rychle si zvyknete na to, že lovecké výpravy nejsou jen tupým střílením do pobíhající zvěře, ale mají svá vlastní pravidla.

K samotnému lovu je také možné využít nejrůznější návnady, podobně jako je tomu např. ve hře Far Cry 5 (naše recenze zde). Navíc si můžete zakoupit přípravek, díky kterému nebudete tolik cítit „člověčinou“ a zmenšíte riziko vašeho odhalení, kdy vám nakonec zvířátko uteče nebo, v horším případě, zaútočí. V přírodě se nacházejí také místa, kde lze ulovit tzv. legendárního živočicha. Tyto lokace objevujete procházením mapy a jednotlivých území. S lovem je spojeno také pět vedlejších misí, které mi daly celkem zabrat!

Co by to ale bylo za výpravu na lov, kdybyste si nemohli rozložit na příhodném plácku vlastní tábořiště?! Virtuální táborníci, radujte se! Nejen, že si v přírodě můžete rozdělat oheň, nad kterým lze uvařit, kromě nejrůznějšího masa, také kávu či jiné nápoje, obnovující některé schopnosti (vaše i vašeho koně), ale postavit lze také stan. Pokud se rozhodnete tábořit za deště, stan je k dispozici ihned s ohništěm, což opět svědčí o důvtipu vývojářů. Funkce táboření má nejen své kouzlo, ale často doplní zdraví a poskytne odpočinek pro regeneraci.

Rybaření

Zvláštní kapitolou je potom rybolov, jehož zpracování je v Red Dead Redemption 2 provedeno asi nejlépe ze všech her, které tuto aktivitu nabízejí (kromě Far Cry 5 jsem o rybaření psal např. také v souvislosti se hrou Elder Scrolls Online – článek zde). Vývojáři si opět dali úžasný cíl – nenechat hráče pouze házet prutem do vody a čekat na výsledek.

K dispozici jsou opět různé typy návnad pro odpovídající druh ryb a vodní plochy. Řeky zde vypadají nádherně a stejně jsou na tom menší či větší jezera! Za zmínku ovšem stojí způsob, jakým se rybářský prut používá. Pro menší ryby je ideální návnada typu: kus chleba, kukuřice apod. (všechny lze zakoupit v obchodech). Tu pak stačí jen správně nahodit do místa, kde je patrné, že se ryby pohybují (kruhy na hladině). Když se ryba chytí, rychle prut přitáhnete a joystickem na ovladači kroužíte způsobem připomínající navíjení skutečného vlasce. Čím je hmotnost ryby větší, tím pomaleji vám tato činnost trvá.

Návnady pro větší ryby zase vyžadují, abyste po jejich nahození pomalu otáčeli joystickem tak, že dojde k jejich volnému pohybu. Ten pak přiláká vaši kořist, kterou musíte opět, po zaháknutí, navíjet k sobě. Navíjení je nutné přerušit ve chvíli, kdy ryba začne vzdorovat a pomocí druhého joysticku ji „táhnete“ opačným směrem. Pokud se vám do cesty za úlovkem připlete nějaký ten kámen nebo souběžně nepřestanete navíjet, dojde k přetržení vlasce. Také ryby mají své lokace, kde je možné chytit legendární úlovky a splnit tím legendární úkol.

Kůň a cestování

Ať už se vydáte na lov zvěře do divoké přírody nebo se rozhodnete pro odpočinek u vody, nějak se musíte k danému místu dopravit. Rychlé cestování je možné pouze dvěma způsoby: vlakem nebo dostavníkem. V obou případech je nutné navštívit nádraží nebo stanoviště dostavníku. Nelze se na mapě přesouvat označením cílového místa a pak se tam zázračně teleportovat. Ostatně, možná mi dáte za pravdu, že se něco takového do této hry, ani v nejmenším, nehodí. Tedy jedinou výjimku představuje pouze mapa rychlého cestování v campu. Proto bude vaším věrným společníkem kozel. Ne, dělám si legraci, samozřejmě: kůň!

Koně se zde rozlišují podle plemene (Arabian, Belgian, Kentucky Saddler apod.), využití (work, race, war apod.), místa výskytu a typu (standard, elite apod.). Svého zvířecího kamaráda si můžete buď zakoupit ve stájích (každá stáj má jinou nabídku) nebo se jej pokusit odchytit ve volné přírodě. Důležité jsou jeho dvě hlavní statistiky – akcelerace a rychlost. Výdrž koně se pak odvíjí podle stavu jeho „staminy“ a sledovat je potřeba také zdraví.

Projevy zvířete opět simulují reálné chování živého koně a podle toho vypadají jeho reakce na okolní podněty. Kůň utíká před divokou zvěří, vyplašeně uhýbá plazům na cestě nebo negativně reaguje na střelbu ze zbraně v jeho blízkosti. Zkrátka není to jen tupá loutka, kterou ovládáte a využíváte pro cestování. Dokonce vám hra nabízí zvyšování úrovně každého koně, podle toho, jak se k němu chováte a jak s ním zacházíte.

Váš společník často potřebuje vyhřebelcovat, ale špínu z něj smyje také projížďka vodou. Musíte jej pravidelně krmit, protože v závislosti na jeho vytížení se mu postupně snižuje „hlavní úroveň“ (tzv. jádro) staminy a zdraví. Když je kůň nervózní, můžete jej uklidnit slovně nebo pohlazením. Jeho náklonnost zvyšujete i tím, když ho sami vodíte. Zkrátka váš vztah s koněm skutečně budí zdání, že je to živá bytost a zapadá do stejně obdivuhodné komplexnosti světa Red Dead Redemption 2.

Virtuální cestování koňmo je příjemným zážitkem a stejně jako je tomu u hlavní postavy, také pohled ze sedla koně můžete zvolit buď z první, nebo ze třetí osoby. Obě varianty vypadají pěkně. Snad jen drobná výtka ohledně hřívy. Když ji totiž máte příliš blízko na očích, poznáte, že tady už se grafikům zřejmě nedostávalo sil a v kontrastu s jinými detaily (můžete upravovat i sedlo, včetně doplňků a  barev), je tento prvek evidentně nedotažený.

Poslední zmínkou o koních budiž upozornění na vlastnost, která by nás v reálném světě rozhodně nemohla zaskočit, ale ve hře mě poprvé nemile překvapila. Svého koně přivoláte písknutím, ale v případě, že jste jej nechali někde bezprizorně trčet, mimo dosah slyšitelnosti vašeho pískání, máte smůlu a kůň za vámi nevyskočí ze křoví ani nepřiběhne odněkud z dálky. Musíte hezky po svých dojít k nejbližším stájím, kde koně opět získáte. Ačkoliv můžete cestou jiného ukrást nebo chytit.

Hudba

Již během své recenze na první díl Red Dead Redemption (najdete zde) jsem zmínil, že mimořádně silným uměleckým zážitkem byl pro mě také hudební doprovod. Tento aspekt hry musím vyzdvihnout i tentokrát, protože se opravdu jedná o naprosto úchvatné doplnění celého díla. Ať už jde o dynamickou hudbu, která se mění v závislosti na prostředí a interakci s ním, nebo o soundtrack během příběhových misí a cutscene. Všechno zní vážně skvěle!

Za dynamickým hudebním doprovodem stojí Woody Jackson, který se již dříve podílel na soundtracku her studia Rockstar, konkrétně již zmíněném Red Dead Redemption 1, ale také L. A. Noire nebo Grand Theft Auto V. V případě Red Dead Redemption 2 se na hudební části podílelo více než 110 hudebníků a objevuje se zde také producent a muzikant známý pod přezdívkou Arca (Alejandro Ghersi), který často spolupracoval s takovými interprety jako Björk, Kanye West nebo Frank Ocean.

Všechny skladby, které zde zaznějí, jsou napsány výhradně pro tuto hru a vokální výběr má na starosti Daniel Lanois – hudební producent, zpěvák a kytarista, držitel Grammy, který spolupracoval nebo produkoval alba umělců, jako jsou:  Bob Dylan, Neil Young, Peter Gabriel, Willie Nelson nebo Brandon Flowers. Z jeho vlastní tvorby jsem pro ukázku vybral toto patnáctiminutové video, které sice s Red Dead Redemption nijak nesouvisí, ale třeba se vám bude líbit stejně jako mě.

Příběh

To nejlepší jsem si záměrně nechal na závěr tohoto článku a opět se nemusíte bát prozrazení něčeho, co by mohlo ohrozit váš budoucí vlastní herní zážitek. Hlavním hrdinou, za kterého hrajete, je Arthur Morgan, který je součástí gangu jakéhosi Dutche van der Lindea. Jeho osud do značné míry ovlivňuje osazenstvo tohoto spolku a musím přiznat, že jsem si některé postavy rychle oblíbil. Jejich charaktery jsou napsány úžasně; každý má své nezaměnitelné osobní kouzlo a rozhodně se nejedná pouze o bezohledné kriminální živly!

Svoji trestnou činnost páchají, pokud možno, s ohledem na lidské životy a nemají problém pod svá křídla schovat nejednoho zatoulaného nezbedníka. Tahle parta pro vás bude, během většiny hlavních misí, představovat tak trochu rozšířenou rodinu. Alespoň Arthur to přesně takhle vnímá, a pokud se rozhodnete za něj hrát opravdu důsledně, neřku-li formou RP, bude vás to svádět k příležitostným rozhovorům s jednotlivými členy této komunity, včetně společně oslavovaných událostí, plnění vedlejších misí a přemítáním nad jejich životními příběhy.

A stejně jako se vám některé postavy nenásilně vloudí do vaší přízně, tak s jinými budete mít čím dál větší problém najít společnou řeč. Ale žádná rodina přeci není ideální a v případě tohoto gangu, to platí dvojnásob. To, že se v určitou chvíli někdo ocitne na druhé straně zákona, ještě neznamená, že je to bezpáteřní zrůda a karikatura hodná odsouzení. Pokud neumíme přijmout, že i tito lidé mají duši a právo na svoji „jinou cestu“, nejsme na tom s morálkou o mnoho lépe, než oni sami. Příběh Red Dead Redemption 2 nám ukazuje, že i zločinec je také člověk a stejně jako my, chce najít své štěstí.

Vykreslení gangu je v tomto směru maximálně citlivé a autorům se podařilo využít všechny interakce s jednotlivými postavami nad rámec „obyčejného“ příběhu. To je bezesporu zásluha vynikajícího scénáře a hereckých výkonů, které jsou na vysoké úrovni. Misí je zde opravdu požehnaně a každá z nich je takový malý, ale přitom špičkový western na vaší obrazovce! Nevím, jak lépe vyjádřit to, že by mohla leckdy závidět většina filmařů! Často jsem měl husí kůži z burácející hudby pod kopyty koní, když se odehrávala dramatická scéna.

Red Dead Redemption 2 ovšem nabízí i velmi intimní momenty, kdy cítíte, jak obtížná jsou pro Arthura některá klíčová rozhodnutí a díky tomu, že postavu ovládáte vy sami, cítíte to mnohem intenzivněji, než by vám dokázalo zprostředkovat filmové plátno a sebelepší režie. Tady jste do určité míry režisérem vy sami a zejména vy určujete styl reakcí hlavního protagonisty, přestože jsou zvraty událostí často nekompromisní a nemáte možnost je jakkoliv ovlivnit. Ale není takový vlastně život sám? Kdo z nás může ovlivnit většinu toho, co se právě odehrává?

Všechno co můžete v hlavním příběhu této hry zažít, působí věrohodně především díky tomu, jak velká práce stojí za všemi těmi drobnostmi a audiovizuálními detaily, které vytváří pohlcující atmosféru – života na Divokém západě.

Svět a interakce

Každou postavu ve hře můžete oslovit v pozitivním či negativním duchu a věřte, že vám každá postava odpoví podle toho, jak vás vnímá ona sama nebo její bezprostřední okolí. V potaz se bere také vaše aktuální výzbroj, oblečení nebo osobní hygiena. Lidi můžete vyprovokovat k tomu, že na vás vytáhnou zbraň, ale než začnou střílet, můžete jejich emoce uklidnit a situaci zakončit bez násilí. Také pobíhající psy můžete důrazně napomenout nebo je povzbudit k tomu, aby se dali pohladit.

Tzv. „bounty systém“ je prakticky stejný jako u prvního dílu. Čím více škod naděláte, tím větší bude odměna za vaši hlavu, pokud tedy necháte svědky, kteří mohou vaše řádění naprášit šerifovi, naživu. U jednotlivců je šance, že je výhrůžkami přesvědčíte, aby si to, co právě viděli, nechali pro sebe. Takže ne, nemusíte ihned střílet do zad utíkající dámu, která si odběhla zachránit krk! Opět musím pochválit způsob, jakým se studio Rockstar pokusilo uchopit sociální interakce ve vztahu k „umělé inteligenci“. Povedlo se totiž něco, co v ostatních hrách zkrátka nenajdete.

Zbraně

Každá zbraň ve hře může mít různé typy nábojů. Některé mají např. větší poškození, ale menší dostřel, jiné náboje zase fungují opačně. Všechny zbraně se v průběhu jejich používání postupně opotřebovávají, takže je musíte stále udržovat v dobré kondici. Vyčistit zbraň (způsob poškození jednotlivých vlastností zbraně se zobrazuje v jejím popisu), můžete pomocí zakoupeného oleje nebo přímo u obchodníka se zbraněmi.

Způsob střelby je potom závislý na daném typu zbraně, přičemž každá se chová trochu jinak. Vizuální úprava potom nabízí spoustu možností, jak si svůj oblíbený kousek přizpůsobit k obrazu svému. Měnit můžete materiál téměř každé části a to včetně barevného tónu nebo třeba grafických prvků na pažbě. Připlatit si můžete za lepší komponenty, které nepatrně zlepší vlastnosti zbraně.

Aktivity a mini hry

Také ve druhém dílu Red Dead Redemption vás čeká, můj oblíbený, poker a další karetní hra: Blackjack! Nechybí ani „Five Finger Fillet“! Pouze kostky, z dílu prvního, byly nahrazeny dominem a rozhodně to není změna k horšímu, protože domino jsem si čas od času velmi rád zahrál! Za kulturou se potom můžete vypravit do divadel či kina. Představení se mění, což je patrné i z plakátů u vchodu. Jedno představení je dokonce spojeno s vedlejší misí, takže společenské aktivity rozhodně neberte na lehkou váhu!

End-game obsah

Úplným závěrem zklamu určitě každého, kdo by, podobně jako já, očekával, že po dohrání hlavního příběhu nás čekají např. ještě opakovatelné mise typu „bounty hunter,“ jako tomu bylo u předchozího dílu. Bohužel jsou v Red Dead Redemption 2 všechny tyto mise unikátní a po jejich splnění už hra nevygeneruje žádné nové. Díky tomu jste po dohrání příběhu odkázáni pouze na společenské hry, kulturu, vykrádání vlaků a dostavníků, případně obírání ostatních obyvatel. Předpokládám však, že díky tomu vás vývojáři z Rockstar, které považuji za absolutní špičku v jejich oboru, motivují ke hře v online režimu, kde se aktivit nabízí o trochu více. Ale o tom už v jiném článku.

PS: Red Dead Redemption 2 vychází 5. listopadu také pro PC! 

Přečti si také:

RED DEAD ONLINE BETA

RED DEAD ONLINE 1. ČÁST

RED DEAD ONLINE 2. ČÁST

Zdroj: Prasklá moucha Foto: Rockstar

Jak se ti líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: 5 / 5. Celkem hlasů: 1

Komentujte

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaš