Hry a knihy


Čas od času se objeví různá, více či méně dramatická varování o tom, že hraní počítačových her dětem neprospívá a měli bychom je před tímto druhem zábavy chránit. Já tvrdím, že špatný vliv může mít i dlouhodobý pobyt na slunci. A zejména pak bez opalovacího krému! Takže, než bych někoho začal strašit tím, že se ve svém virtuálním světě stává beznadějným asociálem, se kterým si nakonec nikdo nebude chtít hrát, nasměroval bych jeho zájem k takovým hrám, u kterých je alespoň minimální šance, že budou motivovat např. k četbě. Když už nemají jiný edukativní prvek. 

Hry a literatura k sobě totiž nemají vůbec daleko. Ba naopak, jsou to bezesporu spřízněné duše! A stejně jako vznikají filmy na motivy her a hry na motivy filmů (což nebývá pokaždé stejně úspěšný krok), mají některé hry také své knižní předlohy a jiné knihy byly zase napsány až na základě úspěchu konkrétní herní značky. 

Příkladem toho prvního typu knih je fantasy cyklus polského spisovatele Andrzeje Sapkowského Zaklínač, který posloužil jako inspirace polskému hernímu studiu CD Projekt Red. Vývojáři se do stejnojmenné herní série pustili s velkou úctou a pokorou k celému dílu a na výsledku je to opravdu znát. Pokud je vaše dítě fascinováno propracovaností Zaklínače – ve světě za monitorem, nabídněte mu ještě literární zážitek, který ho může bavit mnohem víc. Tady se totiž nabízí ta nejlepší motivace, jak počítačového hráče přimět ke čtení, aniž by kladl příliš velký odpor. Ostatně jsem přesvědčený, že si řada z nich našla cestu ke knižnímu Zaklínači sama. Já totiž nebyl výjimkou! 

Dalším krásným příkladem knihy, která předchází hře je Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Získání autorských práv a licence na použití tohoto díla ve hře rozhodně nebyla jednoduchá věc. Dokonce si dovolím tvrdit, že je to náročnější proces, než v případě práva na film a pokud jde např. o titul Lord Of The Rings Online, do produkování hry se postupně zapojila i společnost Warner Bros Studio. Filmový a herní průmysl se z komerčních důvodů občas propojí, abychom si mohli dopřát, myšleno – zase utrácet – za něco exkluzivního.

Krasus věděl, čemu čelí. Takhle se choval jen Nekonečný hlad, zapovězené kouzlo. Nikdy neviděl, že by ho někdo použil, ale každý, kdo studoval magii tak dlouho jako on, jeho temnou přítomnost poznal. Něco však bylo jinak, protože protikouzlo, které zvolil, by za normálních okolností mělo černou hrozbu zastavit. Na chvíli se zdálo, že ano… a pak se stala ta proměna a změnila samotnou podstatu kouzla. Nyní se po něm sápala druhá řada chapadel a Krasus nevěděl, jak je zastavit, aby se nestal jejich dalším chodem. 

Pokud jste poznali ukázku z knihy Warcraft: Den draka, tak budete patrně nejen příznivci spisovatele Richarda A. Knaaka, ale také kultovní herní série Warcraft a úžasného světa, který vytvořilo studio Blizzard. Mimochodem World Of Warcraft drží rekord v Guinessově knize rekordů za nejpopulárnější MMORPG hru, kterou si na celém světě vyzkoušelo více jak 12 milionů hráčů. Přitom se jedná o titul dostupný v rámci měsíčního předplatného. Příležitost ke čtení tedy můžeme najít i v případě, kdy hře nepředcházelo žádné literární dílo, ale kniha byla napsána až na základě úspěchu hry. 

Do této kategorie ovšem patří celá řada dalších knížek, například Diablo, Mass Effect, Assassins Creed, Halo Evoluce, Deep Space, nebo Dragon Age. I když jsou publikace určené většinou těm čtenářům, kteří jejich herní předchůdce dobře znají, mohou tyto příběhy zaujmout také “nehrající” příznivce fantasy a sci-fi. Osobně se mi velmi líbila již zmiňovaná knižní kolekce Warcraft, kterou jsem přečetl jedním dechem. 

Samostatnou kapitolou je pak literatura, která se věnuje bližšímu přiblížení herního světa a usnadňuje orientaci ve hře jako samostatný manuál. Takové knihy obvykle nebývají levnou záležitostí a ne všechny jsou přeložené do češtiny. Například základní příručky ke hře Minecraft mají celkem zajímavou vizuální podobu a jistě potěší každého, kdo má k tomuto druhu zábavy blízko. 

Pokud se zabýváme něčím, co nás baví a věnujeme tomu větší či menší množství času, můžeme mít nutkání poznávat věci do hloubky. Je proto skvělé, že máme možnost číst také příběhy, které jsou spojené s našimi oblíbenými herními postavami a rozšiřují představivost vývojářů – vyjádřenou virtuálním prostředím, do naší vlastní představivosti a fantazie! Číst více můžeme děti naučit i jinak, než povinnou četbou. Nejdůležitější je vědět, že ta možnost zkrátka existuje a třeba nás jejich zájem překvapí.

Hrajte, čtěte, bavte se, ale hlavně nezapomeňte chodit ven a trochu se hýbat! Všechno má své zdravé a nezdravé hranice, takže myslete také na své zdraví, kterému dlouhé vysedávání, ať už nad knížkou nebo u hry, rozhodně neprospívá. 

Zdroj: vlastní Foto: vlastní, Blizzard – World Of Warcraft

Jak se ti líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: / 5. Celkem hlasů: