CD Projekt RED – historie a vývoj


Zaklínač. Asi nejznámější hra od polského studia CD Projekt RED, která vznikla na základě stejnojmenné knižní předlohy Andrzeje Sapkowskiho (o knihách a hrách si můžeš přečíst zde). Na jaře příštího roku se bude o srovnatelnou, ne-li větší přízeň ucházet další titul Cyberpunk 2077 (aktuální trailer). Co vlastně o těchto vývojářích z Varšavy víme? 

Na začátku devadesátých let se dvojice přátel ze střední školy Marcin Iwiński a Michał Kiciński, jejichž společným zájmem byly počítačové hry, rozhodla že svoji vášeň promění v byznys. Marcin Iwiński – viceprezident a spoluzakladatel společnosti CD Projekt – dokonce v jednom rozhovoru prozradil, že jejich nadšení pro hry bylo tak silné, že se této aktivitě věnovali i místo vyučování. To je mi velmi sympatické, neboť jsem se místo návštěvy školy často oddával průzkumu herních manuálů na autobusových zastávkách.

V té době, píše se rok 1994, se rozjížděla jejich první podnikatelská aktivita s názvem CD Projekt, která se zabývala importem herního softwaru na nosičích CD-ROM ze Spojených států. V té době se do společnosti zapojil také Adam Kiciński, dnes prezident CD Projekt. Nejen zboží, ale také kontakty získávali například na varšavském počítačovém bazaru a dokonce se jim podařilo uzavřít první oficiální dohodu o distribuci s takovými společnostmi jako jsou Acclaim, Blizzard, Blue Byte, Interplay nebo třeba Psygnosis.

Po dvou letech se tedy skupina nadšenců, stále ještě pod názvem CD Projekt, stala prvním polským distributorem her a významným milníkem se stal rok 1996, kdy společnost vytvořila první úplnou lokalizaci vybraných titulů. Jedna z prvních takových her byla série Baldur’s Gate, kterou by měl znát snad každý milovník kvalitního RPG! Nešlo však pouze o titulky, mluvíme zde také o dabingu, kde byl velmi nápomocen Marcinův otec, který se podílel na tvorbě dokumentů a měl velké zkušenosti se zpracováním zvuku i postprodukcí. Jeho vazby na filmový průmysl se rovněž hodily. Vedle dalšího dílu Baldur’s Gate se společnost zasloužila také o lokalizaci Diabla 2. 

Díky této práci se prohlubovala touha o vytvoření vlastní hry. V roce 2002 došlo k založení dceřiné společnosti CD Projekt RED Studio a o rok později začíná konečně vývoj prvního Zaklínače. Toto RPG z jedinečného fantasy světa vytvořeného spisovatelem Andrzejem Sapkowskim se v rozpočtu vyšplhalo až na 20 milionů PLN (v tehdejším kurzu mohlo jít až o 142,5 milionů Kč). Ať už jsou naše přepočty správné nebo ne, tehdy šlo o vůbec nejdražší a navíc polskou videohru. Hra byla poprvé vydána v říjnu 2007 a v roce 2012 se Zaklínač objevil také pro zařízení Apple a Linux. Vysokými hodnoceními rozhodně nešetřily známé herní portály jako IGN, Gamespot či GameSpy. 

S rokem 2008 přišel vznik nové platformy GOG.com, jejímž cílem bylo nejprve oživení klasických PC titulů, ještě pod původním názvem služby Good Old Games, a později – s příchodem novějších značek – distribuce her v souladu s obchodní politikou společnosti. Ta se totiž vymezovala vůči stávající úpravě digitálních práv (DRM) a nabízela spoustu bonusového obsahu. Aktuálně obsahuje tato platforma přes 2000 položek a většinu zákazníků tvoří Američané a západní Evropa. 

Na pokračování prvního Zaklínače se začalo intenzívněji pracovat již v roce 2007 a tehdy došlo také k vytvoření unikátního herního enginu s názvem RED Engine. Zaklínač 2: Vrahové králů nakonec vyšel až 17. května 2011 (PC verze) a vydání hry bylo doprovázeno celonárodní marketingovou kampaní. Další rok si pak najde cestu na Xbox 360 a také následuje verze pro Apple. V říjnu 2012 studio oznámilo, že se prodalo přes 2 miliony kopií tohoto titulu. 

V témže roce byla oznámena zpráva o přípravě žánrově odlišného RPG – Cyberpunk 2077. Ano, přesně ta hra, která se objeví 16. dubna 2020. Tentokrát je předlohou stolní RPG Cyberpunk. Jejím autorem je Mike Pondsmith a kořeny hry sahají až do roku 1988, kdy se jmenovala Cyberpunk 2013. V roce 1990 se prodává jako Cyberpunk 2020 a rok 2005 představuje Cyberpunk V3.0. O tom, jak se tahle “deskovka” hrála redaktorům IGN přímo se samotným tvůrcem, vypovídá následující video. Mike Pondsmith také aktivně podporuje vývoj počítačové verze a dohlíží na průběh celého virtuálního zpracování svého námětu. 

Vraťme se ale zpět k sérii Zaklínač, kterou v roce 2015 studio uzavřelo třetím dílem s podtitulem Divoký hon. Vychází 19. května a hned na všechny tři hardwarové platformy: PC, Xbox One a PS4. Její úspěch byl fenomenální – po celém světě se v prvních šesti týdnech po vydání prodalo 6 014 576 kopií! Během roku získala hra přes 300 ocenění a vyznamenání, mezi kterými nechybí ani ty nejprestižnější – Golden Joystick a dvě další ceny na The Games Awards 2015. Za zmínku stojí samozřejmě také mimořádně povedená DLC: O víně a krvi a Srdce z kamene.  Studio CD Projekt RED bylo zároveň jmenováno Developerem roku 2015.

Kdo někdy třetího Zaklínače hrál, jistě si vybaví skvělou karetní hru GWENT! Její samostatná online podoba spatřila světlo našich monitorů v květnu 2017 (tehdy jako veřejná BETA verze pro PC, Xbox One a PS4). Následně se ještě objevuje kombinace klasického RPG a GWENTu pod názvem Thronebreaker. Hra se objevila na podzim 2018. 

Společnost CD Projekt RED toho má zřejmě ještě hodně před sebou a mezi nejčerstvější informace patří neoficiální zpráva o tom, že se vývojáři, souběžně s dokončováním Cyberpunku 2077, věnují ještě třem dalším projektům z tohoto prostředí! Jedním z nich by měl být také multiplayerový mód k původní hře. Jisté je však to, že Cyberpunk 2077 si patrně málokdo nechá uniknout a v naší redakci tenhle kousek rozhodně nebude chybět, stejně jako recenze na těchto stránkách! 

Zdroj: vlastní, CD Projekt web Foto: vlastní

Jak se ti líbil tento článek?

Průměrné hodnocení: / 5. Celkem hlasů: