Načítám ...

Steampunk – část 3: Knihy, filmy a hry

Steampunk není jen o stylu – je to především svět příběhů. Ať už voní po starých knihách, bliká z filmových pláten nebo vrní v konzoli jako parní stroj v pohybu, vždy nese v sobě jedno společné: alternativní realitu, kde dobrodružství, věda a fantazie kráčí ruku v ruce.

V literatuře: Když pára píše příběhy

Steampunk se narodil z knih – a zůstává literárně nejpevnější. Jeho předchůdci jsou často zmiňováni mezi klasiky:

  • Jules Verne (Dvacet tisíc mil pod mořem, Cesta do středu Země)
  • H. G. Wells (Stroj času, Neviditelný muž)
  • Mary Shelleyová (Frankenstein)

Ti všichni psali sci-fi dřív, než ten pojem vůbec vznikl – a často právě v kulisách průmyslové revoluce.

V moderním steampunku se objevují autoři jako:

  • K. W. Jeter (který poprvé použil termín „steampunk“)
  • Cherie Priestová (Boneshaker)
  • Philip Reeve (Smrtelné stroje)
  • Gail Carrigerová (Soumrak viktoriánského světa)

Tyto příběhy často kombinují historické reálie s fantastickými technologiemi, a staví hrdiny do světa plného vzducholodí, parních tanků, mechanických zázraků a tajemných organizací.

Na plátně: Od kouře k dobrodružství

Ve filmu steampunk nemá tolik samostatných děl, ale když se objeví, zanechá výraznou stopu:

  • Wild Wild West (1999) – akční šílenství s obřím pavoukem na páru
  • Steamboy (2004) – japonský animovaný klenot plný technických detailů
  • The League of Extraordinary Gentlemen (2003) – tým viktoriánských hrdinů v estetice jako z komiksu
  • Sherlock Holmes (2009) – Ritchieho verze slavného detektiva má silný steampunkový nádech

A nesmíme zapomenout na animované skvosty jako Laputa: Castle in the Sky nebo Howl’s Moving Castle, které sice nejsou čistý steampunk, ale voní podobnou esencí – mixem techniky, poezie a nostalgie.

Ve hrách: Pára, výbuchy a pixelové převody

Ve videohrách je steampunk oblíbený a výrazně stylotvorný. Vizuální bohatost, důraz na detaily a alternativní technologie jsou totiž pro herní svět jako dělané. Mezi nejznámější tituly patří:

  • Bioshock Infinite – retrofuturistická vize města v oblacích
  • Dishonored – temný steampunkový svět plný intrik a alchymie
  • Thief (série) – gotická a mechanická atmosféra jako z románu
  • Machinarium – česká perla, kombinující poetiku a mechanický svět
  • Frostpunk – postapokalyptická strategie s párou jako klíčovým zdrojem

Steampunk se ale často objevuje i v menších indie hrách, kde designéři propůjčují stylu vlastní vizuální jazyk – často inspirovaný kresbou, ručním řemeslem a melancholickým tónem.

Proč nás steampunkové příběhy přitahují?

Protože kombinují známé s neznámým. Nabízí svět, který vypadá historicky, ale je prostoupen moderními otázkami – o vědě, moci, morálce a pokroku. V těchto příbězích nejsme jen pasivními čtenáři – jsme průzkumníci. Každý stroj, každá mapa, každé kliknutí je pozvánkou do nového světa, kde se stále něco vynalézá, objevuje a rozkrývá.

Co nás čeká příště?

V posledním, čtvrtém díle se podíváme pod estetickou pokličku steampunku. Zaměříme se na jeho filosofii, společenský přesah, morální otázky a touhu po alternativní historii. Protože steampunk není jen o ozubených kolech – je i o duši stroje.

Zdroj: vlastní Foto: DALL-E 3.0

Napsat komentář

YouTube player