Dnes se s vámi podělím o svoji zkušenost s Overwatchem. Zjistil jsem totiž, že se k této hře pravidelně vracím, jako z jara tažní ptáci! V poslední době si dokonce každý týden najdu chvilku na pár zápasů, které mě pokaždé neuvěřitelně baví a tak jsem se rozhodl, že v dnešním článku zkusím rozlousknout důvody – proč?!
Overwatch nepatří k nejnovějším hrám a poprvé se objevila v květnu 2016. To jsem ji ještě nehrál. Do tohoto pestrobarevného světa jsem se dostal až o dva roky později a musím říci, že mi chvilku trvalo, než jsem se dostatečně seznámil s herními mechanismy jednotlivých postav. Všechno je naštěstí o zvyku a tak jsem postupně zvládl střídat první jednodušší charaktery (Bastiona a Soldiera76).
Jsou hry, které by v naší herní rubrice rozhodně chybět neměly. Ať už jako recenze, re-view či vzpomínky, nebo jako pravidelné téma. Přestože jsem v době mého aktivního seznamování se s Overwatch již publikoval řadu herní článků na jiném webu, k recenzi jsem se bohužel nedostal. Rád bych proto svoji chybu napravil a zároveň objasnil můj stále vřelý vztah k této, i po letech zábavné, online střílečce!
Do žánru stříleček z prvního pohledu (FPS) jsem pronikal postupně díky hrám jako Counter Strike, Call Of Duty nebo třeba Battlefield. Přestože preferuji spíše RPG kousky a střílení beru jako příležitostný relax, každou FPS akci jsem si užil naplno. Hra Overwatch ovšem do jisté míry přesahuje žánr FPS a nabízí mnohem zábavnější model hraní, který je označován jako Hero Shooters nebo Class-Based Shooters. O co vlastně jde a v čem je ten zásadní rozdíl oproti běžným střílečkám?
Zejména v online RPG hrách, jako jsou třeba World Of Warcraft, Lord Of The Rings Online nebo Star Wars The Old Republic, se v týmovém boji setkáváme se specifickou rolí každé postavy dle jejího zaměření. Označení “TANK” se vžilo pro silné bojovníky, kteří jsou většinou v přední linii a způsobují nepříteli daleko větší poškození než ostatní. “HEALER” je zase postava, která umí léčit spoluhráče a přidávat jim body života. Role, která se ve skupině označuje jako “DPS” (damage per second) má zase na starosti bojovou podporu a jejím úkolem je kontrolovat útok v rámci svých unikátních skillů.
Overwatch tyto herní prvky, známé především z MMORPG her, dokázala opravdu skvěle zapojit do PVP akce a nastavit tak soubojový systém do mnohem zábavnější roviny, než by se od podobného typu her dalo čekat! To, jestli budete hrát za tanka nebo healera totiž záleží na tom, jakého hrdinu si do zápasu zvolíte a samozřejmě také na tom, v jaké pozici se cítíte nejlépe a jestli budete užiteční pro váš tým. Pro úspěch v boji je totiž klíčové rozložení postav tak, aby měla skupina přiměřenou podporu a dokázala být zároveň dostatečně ofenzivní. Umět střílet v této hře rozhodně není zdaleka to jediné, na čem záleží. Hodí se alespoň minimální strategické uvažování při výběru postavy před každým kolem.
Postavy hrdinů totiž můžete během boje (po respawnu) libovolně měnit, pokud již daná postava není obsazena jiným hráčem. Nastane-li situace, že je potřeba trochu většího nátlaku na soupeře, můžete si dočasně vyměnit DPS postavu třeba za dalšího TANKA apod. A můžu vás ujistit, že situace se mění každou chvilku! Ideální je proto hrát v partě s lidmi, které znáte a můžete se snadno domluvit na rychlé taktice a dalších změnách. V případě, že takové štěstí nemáte, je dobré alespoň sledovat rozložení týmu a chovat se podle toho. Ze začátku jsem měl trochu obavy, že je to až příliš náročné nebo překombinované, ale pravda je, že si během několika odehraných zápasů tento systém velmi rychle osvojíte.
Třídy hrdinů jsou následující: TANK, OFFENSE, DEFENSE a SUPPORT. Je však nezbytné, abyste věděli, co která postava umí a jak za ni hrát. Proto je, zejména na začátku vaší Overwatch kariéry dobré, vybírat si méně náročné hrdiny. Úplně nejlepší je seznámit se s nimi nejdříve v tréninkové části hry, kde si můžete vyzkoušet jednotlivé vlastnosti každé postavy. K dispozici máte statické i pohyblivé terče a můžete si v klidu projít každou schopnost. Aktivní schopnosti jsou většinou tři (někteří hrdinové mají dokonce čtyři a také nějakou pasivní) + jedna ultimátní.
První schopnost je většinou klasická – střílecí, dávající určitou míru poškození. Další dvě pak mívají specifické vlastnosti a ultimátní je možné použít jen za určitý čas a během boje se nabíjí. Abychom si lépe vysvětlili, jak to celé vlastně vypadá, podíváme se na konkrétní profil dvou hrdinů, kteří mají snadnější ovládání a se kterými bych také doporučil začínat.
Soldier:76 je postava třídy OFFENSE, která padne do ruky každému, kdo už s nějakou střílečkou má trochu zkušenosti. Jeho základní schopností je HEAVY PULSE RIFLE – puška, která je během automatické střelby velmi stabilní. Následuje HELIX ROCKETS, což jsou drobné rakety v jedné dávce, jejichž exploze zraňuje nepřátele v blízkosti dopadu. BIOTIC FIELD je schopnost, díky které umí Soldier:76 také léčit sebe i spolubojovníky, kteří stojí v blízkosti biotického emitoru, jehož energetická projekce obnovuje zdraví až o 76 bodů. Díky schopnosti SPRINT můžete rychle utéct z přestřelky, ale ruší se použitím další schopnosti, takže nemůžete např. za běhu střílet. Ultimátní schopností tohoto hrdiny je potom TACTICAL VISOR, který zaměří protivníka nejblíže mušce a pokud se nepřítel dostane z dostřelu nebo je zabit, automaticky se zaměří nový cíl.
Mercy patří k mé velmi oblíbené postavě ve třídě SUPPORT a léčit s ní spoluhráče je opravdu radost i zábava! Díky schopnosti CADUCEUS STAFF může na spojence vystřelit dva paprsky. První je léčivý a druhý zvyšuje zaměřenému hrdinovi poškození, které dává nepříteli. CADUCEUS BLASTER je malá pistolka, která slouží pouze k nejnutnější obraně. Velmi užitečná je schopnost GUARDIAN ANGEL, pomocí které se Mercy rychle “přitáhne” ke zraněnému spojenci, pokud je v dosahu. RESSURECT umí přivést padlé spoluhráče zpátky do hry a to s plným počtem životů. Tato schopnost je ovšem k dispozici až 30 vteřin po jejím aktuálním zásahu, takže nelze oživovat kamarády jako na běžícím páse. Za pomoci ultimátní schopnosti VALKYRIE může Mercy po krátký čas dokonce létat a všechny její schopnosti se vylepší (léčení, boost, dvojité oživení, zvýšené poškození i regenerace).
Zapamatovat si všechny schopnosti a ultimátky každého z hrdinů není nic jednoduchého a proto se patrně omezíte na používání několika svých oblíbenců z kokrétní třídy, za které budete hrát nejčastěji. Nutno poznamenat, že každý hrdina je velmi zábavný a jeho schopnosti mají vždy specifický charakter, stejně jako se od sebe jednotliví hrdinové liší vizuálním zpracováním. Jejich odlišné pojetí je doplněno také příběhovou charakteristikou a Blizzard se nám snaží přiblížit jednotlivé osudy např. i pomocí komiksů, které mimochodem nejsou vůbec špatné!
Po grafické stránce je hra také velmi výjimečná a pro mé oči celkem přitažlivá. Díky jedinečnému grafickému stylu si nelze Overwatch splést s něčím jiným, přestože jsem zaznamenal nápadnou vizuální podobnost u hry Paladins. Kvalitativně se však v tomto směru rozhodně nedají srovnávat a Overwatch jednoznačně vede. A co se týká provedení ženských postav – všechny jsou až půvabně roztomilé a jak se říká – sexy! Babochlap Zarya se nepočítá!
Závěrem se ještě podíváme na progres a odměny. Za každou odehranou hru dostáváte zkušenostní body, které vám postupně zvyšují level. Za každý level získáváte tzv. lootbox, ze kterého padají pouze kosmetické odměny a kredity. Když máte štěstí, získáte nový skin pro daného hrdinu (lze jej koupit i za kredity), novou hlášku do sady zvuků, které můžete během boje vykřikovat nebo obrázek do spreje, který se dá prsknout na jakoukoliv plochu. O postupném vylepšování zbraní či výbavy tedy Overwatch rozhodně není a jak jste asi pochopili, také schopnosti jsou zkrátka pevně dané.
Mapy jsou ve hře Overwatch opravdu nádherně udělané a skvěle přizpůsobené herním režimům: POINT CAPTURE – jeden tým brání místo, které se druhý tým do určitého časového limitu snaží ovládnout. PAYLOAD – jeden tým brání a posouvá vozovidlo do určité lokace (checkpointu) a druhý se snaží, opět v časovém limitu, zabránit jeho zaparkování (obránci zvítězí, pokud útočníkům vyprší čas a útočníci vyhrávají, pokud vozovidlo dotlačí do konce). CONTROL je mód, ve kterém se role obránců a útočníků neustále mění. Oba týmy se totiž snaží zabrat a udržet jeden bod, nacházející se zhruba uprostřed mapy. Jakmile se jeden nebo více hráčů ze stejného týmu ocitá na tomto místě, je během chvilky obsazeno. Následně běží časomíra ve prospěch obsazujícího týmu a to formou 0 až 100 procent. Jakmile tým získá 100 procent, stává se vítězem.
Režim HYBRID potom kombinuje PAYLOAD a POINT CAPTURE. Nechybí ani tradiční PVP módy jako DEATHMATCH a TEAM DEATHMATCH nebo CAPTURE THE FLAG. Nastavit lze hru také jako souboj živých hráčů (nebo jen jednoho) proti počítačem řízeným protivníkům, aby jste mohli třeba jen trénovat méně známé hrdiny a jejich schopnosti. Overwatch má ve všech módech velmi svižnou a zábavnou hratelnost, takže se nudit ani u jednoho rozhodně nebudete. Myslím, že i když někdo není vyloženě “střílecím typem” hráče, může přesto najít v této povedené akci velké zalíbení.
Velmi pěkná je také kategorie Arcade, kde se průběžně mění různé herní režimy, včetně mého nejoblíbenějšího – ELIMINATION, ve kterém postupně vyřazujete své protivníky, dokud jsou udatníci z vaší skupiny naživu. V Elimination se střídají varianty 3 na 3 a 6 na 6. Obě bývají rychlé a hraje se na tři vítězná kola. Když se po nějakém čase do Overwatch vracím, Elimination je první hra na kterou se těším!
Proč mě tedy Overwatch pořád baví? Jde o rychlou zábavu, která se jen tak neomrzí, protože nabízí tolik možností, jak si ji užít. Hra se navíc od svého vydání rozrostla o spoustu dalších hrdinů a nové mapy, takže i když se v Overwatch ocitnete po delší době, máte co objevovat a zkoušet. A kdyby vám žádná z novinek nesedla, pořád jsou tu osvědčení hrdinové, za které je radost bojovat!
Zdroj: vlastní Foto: Overwatch, Blizzard
Na internetu publikuji od roku 1999, kdy jsem založil blog s názvem Prasklá moucha a společně s několika přáteli jsem se mu věnoval až do března 2019. Následně jsem se rozhodl s tvorbou pokračovat v internetovém deníku a vytvořil tak novou “značku” eListy.cz. Odmala svěřuji své emoce především klavíru a kromě hudby mám blízko také k filmu, literatuře nebo PC i deskovým hrám. Ať už jde o zážitky herní, filmové, nebo jakékoliv jiné, snad se mi je podaří smysluplně sdílet také na těchto stránkách.