Když se ke mě dostala publikace o pivovarech, kterých je v Česku více než 500, řekl jsem si, že by bylo rozhodně lepší získávat nové zkušenosti a rozšiřovat pivní obzory nejen teoreticky, ale také prakticky. A tak jsem v roce 2020 začal na sociálních sítích zveřejňovat své dojmy z piv, které se do mých rukou dostávají nejrůznějšími cestami – od kolegů z práce, přátel a známých, nebo díky návštěvě konkrétního kraje.
A protože si této mojí aktivity na Facebooku všiml také redaktor těchto stránek a zároveň můj kamarád z místa bydliště Michal, byl jsem osloven s nabídkou spolupráce, kterou jsem rád přijal. Společně věříme, že tento unikátní seriál osloví každého, koho pivní kultura v naší zemi alespoň trochu zajímá.
Každý díl vám nabídne tři kousky, které jsem vyzkoušel a popsal v krátkém komentáři. Hodnocení je vždy založené na mých osobních chuťových preferencí a pokud máte zážitek z ochutnání vybraného moku více či méně odlišný, nestyďte se jej napsat do komentářů pod článkem. Každý úhel pohledu, nebo lépe řečeno chuti, se počítá!
SUMMER AFFAIR | no. 142
Dnes začneme přímo letní specialitkou v podobě spolupráce Budvaru a pivovaru Clock. Představuji vám jejich SUMMER AFFAIR 11°, 4,2%. Pivovar Budvar jistě všichni známe, byl založen v roce 1895 v Budějicích. Pivovar Clock pak v roce 2014 uvařil svou první várku v Potštejně, severně od Chocně. Etiketa líbivá, s letní atmosférou, jen ty palmy mi do našeho prostředí nějak nesedí. Po otevření cítím kvasnice a pomeranče. Po nalití barva moku kalně světle zlatavá, pěna bílá, hustá, ale rychle mizí. V chuti pak poznávám smetanu, limetu a malinko kokosové mléko. Ocásek chladně hořký a po ukrknutí citrusy. K zakousnutí doporučím třeba vyzrálou goudu. Závěrem chci pochválit Budvar, který se rozhodně nebojí ani spolupráce s malými pivovary! Pivko samotné je opravdu letní pití, lehké (neznatelné tělo) a osvěžující.
HUBERTUS – L.P. 1457 | no. 143
Dále se podíváme do Kácova, severovýchodně od Vlašimi. Představuji pivovar Hubertus a jejich L.P.1457 11°, 4,4%. Podle názvu piva jistě tušíte vznik pivovaru Kácov – tedy 1457. V roce 1954 však byl zrušen. Novodobá historie a s novým názvem Hubertus pak vzniká 1. 5. 2004. Etiketa zvláštně strohá. Pivko jsem zakoupil v PET lahvi, proto zátka jen plastová a hnědá. Po otevření cítím silně kvasnice a nepatrně slad. Po nalití barva díla kalně jantarová, pěna bílá, hustá a drží. V chuti poznávám jemné tóny slívy, nezralé třešně a malinko železo. Ocásek slabě hořký, po ukrknutí kvasince. K tomuto pivu doporučím k zakousnutí koprovou omáčku s bramborem. Závěrem musím dodat fakt, že k pivovaru patří hotel a restaurace. Pivo má silný sediment, tělo pak plnější a ocásek po pár locích naroste až do příjemné hořkosti a proto je i dosti pitelné! Tento kousek jednoznačně doporučuji!
1. SELSKÝ PIVOVÁREK | no. 144
V závěru této Pivománie vás ještě zavedu do Kroměříže a představím 1.selský pivovárek! Mám tu PŘÁTELÉ HAWAJSKÉHO POBŘEŽÍ 13,5°, 5,3%. Pivovar byl založen v rámci zemědělského statku v roce 2013. Etiketa úsměvná, balení pak také (PET lahev je totiž zakoupena v papírovém pytlíku s etiketou). Za tip děkuji Petrovi Hamplovi. Po rozvázání a otevření poznávám aroma po mangu, pomelu a sladu. Po nalití barva moku jantarová, pěna bílá, leč rychle mizí. V chuti pak cítím slupky z mandlí, letní jablko a malinko železo. Ocásek studeně hořký a po ukrknutí citrusy. K zakousnutí doporučím třeba štrůdl. Závěrem chci opět pochválit fakt, že veškeré suroviny jsou lokální (chmel z Prosenic a slad ze Záhlinic). Balení je taktéž nevšední a víceúčelové (z letectví známe použití pytlíků). Pivko samotné je typu IPA, tělo však sílu nemá a to celkový dojem dosti kazí, takže hodnotím jako průměr.
Zdroj: vlastní Foto: vlastní, pixabay.com

V roce 83 mne vyplivla kladenská porodnice ze svých útrob. Od malička se zajímám o vlaky a železnici obecně. Po jisté době jsem k tomu přidal ještě letadla. Mezi nejčastější cesty u mne patří jízdy do jižních Čech na milovanou chalupu a to jakkoliv: jednou autem, jednou vlakem, a klidně přes Brno a Přerov! Jako správný Čech miluji pivo. Mám pár svých favoritů, ale pak se mi dostala do ruky kniha o pivovarech a řekl jsem si: jdu do toho! Více než 500 pivovarů v ČR, to je brnkačka, ale věřte není. O pivech na sociálních sítí publikuji od roku 2020 a jsem rád, že je u nás taková kultura. A mé motto: “Můžeš bejt blbej, ale musíš si umět poradit!”