Načítám ...

Apple první s hodnotou bilionu dolarů

Podle nejnovější zprávy Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2024 dosáhla společnost Apple historického milníku – stala se první značkou na světě s hodnotou bilionu dolarů. Apple si tak udržel první místo již třetí rok po sobě, čímž se zařadil mezi technologické giganty jako Google, Microsoft a Amazon. Tyto společnosti dokazují, jak důležitou roli technologie hrají v našem každodenním životě.

Mezi první pěticí se stále drží i McDonald’s, který díky neustálým inovacím, včetně využití umělé inteligence pro dynamické jídelní lístky a předvídání objednávek, ukazuje, že i netechnologické značky mohou růst za pomocí moderních technologií.

Společnost NVIDIA, představující narůstající vliv AI v našem každodenním životě, poskočila o 18 míst a nyní je na 6. pozici s nárůstem hodnoty značky o 178 %. Do Top 10 se po roční absenci vrací Facebook a poprvé se zde objevuje i Oracle.

Zpráva BrandZ 2024 také zdůrazňuje odolnost značek na předních místech žebříčku. Celková hodnota Global Top 100 vzrostla o 20 % a dosáhla 8,3 bilionu dolarů, což je blízko rekordu z roku 2022, kdy činila 8,7 bilionu dolarů. Od roku 2006 vzrostla hodnota značek v Global Top 100 o 474 %. Mezní hodnota pro vstup do Top 100 se zvýšila o 354 %, z původních 4 miliard USD na 19 miliard USD.

Top 10 nejhodnotnějších globálních značek 2024

1 –  Apple | Hodnota: 1,015,900 US$ M

2 – Google | Hodnota: 753,474 US$ M

3 – Microsoft | 712,883 US$ M

4 – Amazon | 576,622 US$ M

5 – McDonald’s | 221,902 US$ M

6 – NVIDIA | 201,840 US$ M

7 – Visa | 188,929 US$ M

8 – Facebook | 166,751 US$ M

9 – Oracle | 145,498 US$ M

10 – Tencent | 135,215 US$ M

Celková hodnota globálních TOP 100 = 8,3 bilionu dolarů; +20%

Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ, vysvětluje: „S hodnotou 1 bilionu dolarů Apple prokázal svou odolnost vůči náročným tržním podmínkám. Prémiové ceny jsou ospravedlněny tím, že značky, které jsou smysluplné (meaningful) , odlišné (different) a výrazné (salient), nejlépe přečkávají globální ekonomické zvraty. Naše zpráva pro rok 2024 ukazuje, že silné značky prosperují i přes globální ekonomickou nejistotu. Značky investující do umělé inteligence letos zaznamenávají pozoruhodné zisky díky lepší zákaznické zkušenosti. Efektivní marketing může mít mnoho podob – od skvělého obsahu, přes inovace, až po promyšlenou cenotvorbu a mediální strategii. Klíčové je, že investice do efektivního marketingu zlepšují vnímání spotřebitelů a zvyšují hodnotu značky, což přispívá k trvalému obchodnímu úspěchu.”

Nejvýkonnější společnosti zdůrazňují umělou inteligenci a hodnotu pro spotřebitele

Vedle společnosti NVIDIA dosáhly působivých zisků také AI-titáni Adobe a AMD, kteří si zajistily místo mezi 20 nejrychleji rostoucími společnostmi s nárůstem hodnoty značky o 66 %, resp. 53 %. Společně s oživením růstu společností Instagram, Facebook a Uber tyto firmy ukazují, jak technologické inovace mohou podpořit zapojení spotřebitelů a urychlit růst.

Úspěšné příběhy napříč žebříčky kategorií

V žebříčku 13 kategorií se objevují výrazné posuny napříč různými průmyslovými odvětvími, které ukazují na různé faktory přispívající ke zvýšení hodnoty značky:

Alkohol: Corona se stala nejcennější značkou piva. Klíčovými faktory jejího úspěchu byly soustavné zrychlování růstu v celosvětovém měřítku a pronikání na rostoucí trhy, jako jsou Brazílie, Čína a Jihoafrická republika, při současném zachování její silné pozice v Mexiku.

Oděvy: Nike si udržuje pozici značky č. 1 v oblasti oděvů, ale konkurence v tomto odvětví stále roste. Zara zaznamenala 47% růst a poskočila o 24 míst na 70. příčku v Global Top 100. Lululemon se díky inovativnímu přístupu ke sportovnímu oblečení a závazku kvality dostal poprvé do Global Top 100 s 24% nárůstem hodnoty značky.

Luxus: Louis Vuitton zůstává nejhodnotnější značkou v kategorii luxusu s hodnotou 130 miliard dolarů. Hermès exceloval posílením své exkluzivity a prémiové cenotvorby, což vedlo k úspěchu na americkém i čínském trhu a 23% růstu hodnoty značky.

Média a zábava: Netflix se posunul z 6. na 4. místo v této kategorii. Hodnota značky vzrostla o 51 % díky výraznému nárůstu počtu předplatitelů a omezení sdílení hesel. Tímto krokem Netflix ukázal svou důvěru v loajalitu a sílu svých zákazníků.

Maloobchod: Amazon zůstává nejhodnotnější maloobchodní značkou s nárůstem hodnoty o 6 %. Tento růst byl podpořen inovacemi v oblasti dostupnosti produktů a přizpůsobením cen měnícím se potřebám zákazníků. Dobré výsledky zaznamenaly také obchody Lowe’s, Aldi, TJ Maxx a regionální e-commerce giganti Pinduoduo a Mercado Libre.

Zdroj: kantar.com Foto: pixabay.com, DALL-E 3.0

Napsat komentář

YouTube player