V roce 2024 došlo na českých silnicích k výraznému nárůstu nehod motorkářů. Dle informací z webu Policie ČR se celkový počet nehod s účastí motocyklu zvýšil o 14 %, přičemž bylo usmrceno 81 řidičů motocyklu a 2 spolujezdci. Projekt IMETAS, podpořený Technologickou agenturou ČR (TA ČR), se zaměřuje na prevenci a osvětu, aby se tento trend zastavil a motorkáři se mohli cítit na silnicích bezpečněji.
Pod vedením vysokoškolského pedagoga Mariána Lamra odborníci z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci (TUL) ve spolupráci s Asociací autoškol a Asociací polygonů Autoklubu ČR ukončili práci na projektu s názvem IMETAS, jehož výsledek by měl přispět ke zlepšení nepříznivé situace. Experti vyvinuli software, který analyzuje styl jízdy řidičů a upozorňuje na potenciální rizika pomocí gyroskopu, akcelerometru a GPS. Vývoj podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR), a to částkou zhruba 6 milionů korun z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+.
“Autoškoly díky tomu získají data z jízdy žáka a instruktora, která mohou porovnat a ukázat žákům případné odlišnosti a chyby. Spolupráce se původně zaměřovala na predikci nebezpečných míst na silnicích, ale postupně vznikl zájem o zařízení pro výcvik motorkářů na zdokonalovacích kurzech,” upozornil Petr Konvalinka, předseda TA ČR.
Odborníkům se při práci potvrdilo, že o podobné zařízení je v motorkářské komunitě zájem. Nová softwarová aplikace má potenciál výrazně snížit počet nehod motorkářů, včetně těch smrtelných. Zařízení analyzuje průběh jízdy, rychlost, plynulost v zatáčkách i náklon motocyklu. Systém zahrnuje nejen aplikaci TetryApp v mobilním telefonu, kterou má jezdec u sebe, ale také malé zařízení TetryBox připevněné přímo na motorce a propojení s webovou aplikací.
“Mým úkolem byla především analýza dat pro účely predikce, návrh algoritmu pro hodnocení jízdy řidiče a koordinace jednotlivých dílčích aktivit. Zároveň jsem se podílel na testování s kolegy a dbal na to, aby nedocházelo v jednotlivých částech toho dlouhého řetězce k chybám. Je to náročná práce, která začíná sběrem dat a končí vizualizací ve webové aplikaci,” dodává Marián Lamr.
Výzkum probíhal od února 2022 a skončil v únoru 2025. Od léta chtějí autoři projektu začít aplikaci testovat na polygonech s prvními účastníky kurzů “učme se přežít”. Využít ji pak budou moci především motoškoly pro zlepšující se kurzy jízdy na motocyklu.
Zdroj: TUL, TA ČR Foto: pixabay.com

Autor není stálým členem redakce a jeho příspěvky jste již v minulosti mohli najít např. v našem předchozím projektu Prasklá moucha. Externí spolupráce také zahrnuje osoby, které poskytnou své autorské dílo na základě jednorázové domluvy a nemají v plánu přispívat pravidelně. Články pod tímto označením nejsou redakčně dodatečně upravovány ani kráceny a jsou zveřejněny v původním formátu, není-li dohodnuto jinak. Může se také jednat o obsah, který byl převzat z jiného webu s laskavým svolením autora.